torsdag 10 mars 2011

I'm Back!!!!!

Usch och fy, att det snart gått två veckor sedan jag gjorde senaste inlägget. Men jag har sedan i torsdags legat i klubbad av kristallsjukan.

För er som inte vet vad det är:

Vad är det?

En vanlig störning i ett av balansorganen och en vanlig orsak till yrsel. Yrselsymtomen framkallas framför allt av lägesändringar.

Hur fungerar det ?

I varje öra finns ett balansorgan. Det består av två säckar (hinnsäckar) och av tre gångar (båggångar). Hela detta system är fyllt med en vätska. I hinnsäckarna finns balanskristaller som känner av hur huvudet rör sig. I båggångarna finns känselspröt (receptorer) som känner av hur vätskans tryck ändras i samband med huvudets rörelser. Godartad lägesyrsel (kristallsjukan) beror på att balanskristaller har lossnat från sin plats i hinnsäcken och fallit ned i någon av balansorganets båggångar eller att de fastnat på någon av gångarnas receptorer. Godartad lägesyrsel är vanligt efter det man slagit i huvudet och efter "virus på balansnerven". Människor med migrän och kvinnor drabbas oftare. Det vanligaste är dock att man inte kan finna någon förklaring till varför man drabbats.

Man kan förklara det så här: När du går så känns det som att du går på en båt som gungar kraftigt och när du ligger/sitter still så känns det som du precis gjort irlänsk julafton (sprungit fram till en pinne, snurrat 10 varv och sedan sprungit tillbaka). Det snurrar så fort du rör huvudet och det medför även att du mår illa.

Men nu har det (mer eller mindre) slutat snurra och idag kunde C åka och jobba för första gången på en vecka. Frågan är då varför jag fick detta?? Enligt vårdcentralen så finns det inga undersökningar som har visat att stress kan utlösa detta, men jag kan inte riktigt tro på det. Varför kan jag inte det?? Jo, för att så här såg mina dagar ut innan:

Fredag: IKEA och inköp av möbler till M's rum.
Lördag: Ihopsättning av möbler till M's rum. Kalas i Jönköping
Söndag: C jobbade. Gjorde färdigt det sista i M's rum.
Måndag: Mamma träff, något som jag spänt mig mycket inför.
Tisdag: Lunch med kompis, sedan 8- månaders kalas för M på kvällen.
Onsdag: Först babysim och sedan terapi på eftermiddagen. C har sin första dag på sitt nya jobb.
Torsdag: Kristallsjukan....

Jag sa till min mamma på onsdagen att jag var rädd för att sakta ner, för jag visste att jag gjorde fler saker än jag borde.

Igår var jag och pratade med en kvinna som bla håller på med akupunktur. Personer som jobbar med kinesisk medicin anser att kroppen hänger ihop på ett annat sätt än vad läkare inom västerlänsk medicin gör. Hon hävdade bestämt att kristallsjukan var kroppens sätt att säga till mig: Sitt ner och ta det lugnt!!!

Så från och med nu så ska jag tänka mig för när jag bestämmer saker. Jag klarar (än så länge) inte av att ha saker uppbokade varje dag.

1 kommentar:

  1. Åå, underbara Hanna, jag önskar att jag kunde säga; du behöver inte vara spänd inför oss.. de är kravlöst!!
    Vill oxå säga: ta de tid du behöver och tveka aldrig om att be om hjälp!
    Och till sist: härlig med en rak och ärlig blogg

    SvaraRadera