torsdag 24 mars 2011

Onykter

I ett tidigare inlägg så la jag upp en bild på en cirkel, kommer ni ihåg den? Om inte, så får ni rulla ner på sidan lite, för jag vill fortsätta utifrån den bilden.

I det inlägget så skrev jag om när jag är låg och hög, idag vill jag skriva om strecken som nykter (hög) och onykter (låg). Tess (min akupunktör) menar på att det finns många likheter mellan att vara låg och onykter.

Hon kallar  personer/ saker omkring mig för komponenter. De är saker som finns i mitt liv och kommer (förhoppningsvis) forsätta finnas där. Alla komponenter har + och -, men när jag är onykter så jag en tendens till att se - lättare, än +.

Ex:
Om jag är onykter och kommer hem till ett snyggt hus, M sitter nöjd och leker och C står och lagar mat, så kan jag ändå bli irriterad över att C inte hängt upp sin jacka. Jag ser inte allt han gjort, utan det han missat.

Om jag är nykter och kommer hem till ett kaos där M är trött och grinig och C sitter vid datorn, så kan jag ändå i den stunden se vilken underbar familj jag har. Kaoset spelar inte så stor roll.

Något annat hon pratade om, var vad folk saker säger och hur jag tolkar/reagerar på det. När man är onykter och någon säger en, kanske onödig, kommentar, så är det väldigt enkelt att brusa upp, överreagera och tolka in mer än vad personen som sa det menade. Men är du nykter, så skakar du bara på huvudet och låter det rinna av.

Ett sista exempel är hur mycket man bryr sig om vad andra människor tycker och tänker. Jag (nu onykter) bryr mig och undrar väldigt mycket om vad andra tycker och tänker om mig. När jag blir nykter så spelar det inte så stor roll längre, för då jag är säker på mig själv.

Jag behöver inte få andras bekräftelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar